Kövérek ne üljenek biciklire?

A nagyobb túlsúllyal küzdőknek az egyik legjobb megoldás lehet a biciklizés, mely kíméli az ízületeket, ráadásul remekül fogyaszt. Egy amerikai biciklikölcsönzőben azonban 110 kilogrammos súlyhatárt szabtak: úgy tűnik, előbb le kell fogyni annak, aki nyeregbe akar pattanni.

Túlsúlyosok hátrányban

A New York-i biciklikölcsönzőt - melyhez hasonló egyébként hazánkban is nyitottak már - mindenki örömmel üdvözölte, kivéve azokat, akik megütik a 110 kilót, vagy meg is haladják azt. A program keretein belül ugyanis tízezer kerékpár lesz elérhető a város különböző pontjain, de a gyártók előírásai szerint súlyhatárt kellett szabniuk. A városvezetőség ugyan elnézést kért, de a felháborodott emberek így is azt latolgatják, hogy aki túlsúlyos, és le szeretne fogyni, attól miért veszik el a biciklizés lehetőségét? Londonban ugyanez a súlyhatár már 140 kiló, így sokkal több embernek van esélye használni a kerékpárokat, mint Amerikában. Ez azért is érdekes, mert az Egyesült Államok élvonalban jár a túlsújos emberek arányát tekintve.

Tekerni jó!

A súlyhatár meghúzása - bármennyire is érthető a gyártó szempontjából - azért is keltett felháborodást, mert a kerékpározás az egyik olyan sport, amit a nagyobb túlsúllyal küzdők is biztonságosan végezhetnek. Már a lassú, módszeres, de rendszeres pedálozás is javítja az erőnlétet, miközben a csípő és a térd nincs kitéve olyan extrém terhelésnek, mint például a futásnál. A kerékpározás nemcsak a reflexműködést javítja, de a hangulatot is, miközben nem kell minden energiánkat felemészteni a mozgás élvezetéért: biciklizni még a nagyobb túlsúllyal küzdők is képesek. Mindemellett a tekerés serkenti a légzést, a vérkeringést, és remekül fogyaszt - ráadásul élvezetessé teszi a közlekedést, így jó alternatívát kínál a kocogástól, túrázástól idegenkedő fogyni vágyóknak is.

Mennyi az annyi?

Az, hogy hány kalóriát égethetsz el biciklizéssel, függ a tempótól, a tereptől, és persze a biciklitől is. 15 km/h-s sebességnél 4-500 kalóriát égetsz el egy óra alatt, és minél tovább fokozod a sebességet, annál több kalóriát égethetsz. Fokozhatod a fogyasztó hatást azzal is, ha terepen biciklizel, ráadásul a friss, vidéki levegő még a tüdődnek is jót tesz.

Így úszd meg az extrém izomlázat!

Mivel gyerekkorunkban szinte mindannyian tekertünk jó néhány órát, sokan azzal a gondolattal pattannak nyeregbe, hogy ezt most is gond nélkül teljesítik. Az első fél óra után azonban az elfúló lélegzet és az égő izmok figyelmeztethetnek arra, hogy a biciklizés bizony állóképességet és izommunkát igényel akkor is, ha közben ülünk a nyeregben. Emiatt fontos, hogy fokozatosan növeld a távot, eleinte csak negyed-fél órás "túrákat" tegyél, és ne válassz túl meredek terepet sem. Biciklizés után figyelj arra, hogy lenyújtsd megfáradt izmaidat, így elkerülheted a későbbi görcsöket, sérüléseket. Ha szív- és érrendszeri gondjaid vannak, magas vérnyomással küzdesz, előbb kérd ki az orvosod véleményét, és válassz szakszerűen összeállított edzéstervet!

Biciklizés a városban: káros vagy hasznos?

Időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon városban lakóknak jó ötlet-e kerékpározni. Bár kiváló edzésforma, a megemelkedett légzésszám miatt a városi levegőben lévő káros anyagok is nagyobb arányban jutnak be a tüdőbe, ráadásul a figyelmetlen autósok miatt balesetek is előfordulhatnak. Emiatt a kutatók vizsgálatot is végeztek a városi biciklizés minden előnyéről és hátrányáról. Végül arra jutottak, hogy a kipufogógázok és a balesetek mellett a kerékpározás - legalábbis Hollandiában - a rendszeres mozgás miatt olyan előnyt jelent, hogy ha mindenki áttérne az autóról a biciklizésre, 3-14 hónappal tovább is élhetnének. Ennek ellenére azokon a napokon, mikor magas a légszennyezettség koncentrációja, inkább ne a kerékpárt válaszd a belvárosi közlekedéshez.

Forrás: life.hu